تبلیغات سیگار در اکثر کشورهای دنیا ممنوع است و از طرفی سیگار یکی از محصولات جذاب برای مردم است. بهتر است بدانید که از هر چهار نفر، یک نفر در دنیا برای سیگار و مواد مخدر پول میدهد.
در مقابل این محصول، موسیقی از دیگر جذابیتهای مورد علاقه بشر است که برای آن پول میدهند. جالب است بدانید که موسیقیها برای تعریف یک دهه یا یک نسل استفاده میشود و در گذشته برای فروش سیگار استفاده میشده است. این موضوع از آنجایی شروع شد که در سالهای دهه ۱۹۰۰ جنبش ضد سیگار شکل گرفت.
حقایقی درباره سیگار در پیکی بلایندرز
شاید برای شما جالب باشد که شخصیت اصلی این سریال توماس شلبی ( کلین مورفی ) سیگاری نیست و از مواد مخدر و سیگار متنفر است. با این حال سیگارهای گیاهی در این سریال استفاده شدهاست که روی سلامتی تاثیر دارد ولی ضرر آن به مراتب کمتر از سیگار است.
فارقاز طعم و بوی نامطبوعی که سیگارها و مواد مخدر دارند، تماشای سیگار کشیدن در برنامههای تلوزیونی افراد را تحریک به مصرف آنها میکند. هفتاد و نه درصد از برنامههایی که میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله پر بیننده هستند، سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر را لذت بخش نشانمیدهد. افرادی که در معرض مواد مخدر و سیگار قرار میگیرند دو برابر بیشتر احتمال دارد به مصرف سیگار روی بیاورند.
سریال peaky blinders مربوط به دورانی است که هنوز تحقیقات گسترده بر ممنوعیت تبلیغات سیگار انجام نشدهبود.
بیشتر بخوانید: سریال خاندان اژدها و همه چیز در مورد آن + دانلود (House Of The Dragon)
مافیای تبلیغات سیگار در سینمای ایران
ممنوعیت تبلیغات سیگار
مثلا هر کسی که در استرالیا که سیگار میکشد یا نمیکشد بسته بندی سبز رنگ کسل کنندهای را میشناسد . به دلیل ممنوعیت تبلیغات سیگار برای تمام برندهای سیگارهای در استرالیا استفادهمیشود. تبلیغات سیگار در گذشته برای ما مفهومی نسبتاً بیگانهاست. دیدن سیگارهایی که در فیلمها و تبلیغات دورههای قبل بهعنوان مد روز و جذاب به تصویر کشیدهمیشوند.
بیشتر بخوانید: سریال هری پاتر و هر آنچه در مورد آن باید بدانید و تماشا کنید!
رابطه قدیمی سیگار و رقص
در اواسط دهه 1990، شرکت تنباکوی چندملیتی British American Tobacco (BAT) تصمیم گرفت از موسیقی، به ویژه موسیقی رقص، برای تحت تاثیر قراردادن جوانان برای شروع سیگار کشیدن و سیگارکشیدن برند خود Lucky Strike استفادهکند.
با افزایش محدودیت ها در تبلیغات مستقیم، بازاریابی دخانیات در دهه 1990 نیاز به خلاقیت به بیشتر داشت. لذا شرکت BAT به جای استفاده از سیگار در فیلم، از افراد واقعی و موسیقی واقعی استفاده کرد.
شرکت بی ای تی از موسیقی رقص و صحنه موسیقی زنده در لندن به عنوان یک ابزار بازاریابی دخانیات در جهت تبلیغات سیگار استفاده کند. آنها با یک کلوب قدیمی و بعداً با شرکت ضبط موسیقی universal appeal همکاری کردند تا در مهمانیهای جوانان تبلیغ سیگارکنند. امروزه هنوز هم یونیورسال بسیار محبوب است. به عنوان یک باشگاه، یک برند فناوری، منبعی برای آلبومهای تلفیقی قدیمی و محبوب و به عنوان یکی از برجستهترین برچسبهای موسیقی رقص در جهان است.
طبق اسنادی که قبلاً محرمانه صنعت تنباکو بود گزارشی در سال 2011 توسط مجله اروپایی سلامت عمومی منتشر شد. در آن همه چیز از تصاویر تبلیغات سیگار تا بیانیههای مطبوعاتی که استراتژیهای کمپین را توضیح میداد در این مقاله به دسترس عموم رسید و چگونگی همکاری این دو شرکت در سراسر بریتانیا، اروپا، آسیا و فراتر از آن را بررسی میکند.
تاریخچه این نوع بازاریابی چریکی، با استفاده از صنعت موسیقی برای ترویج تنباکو و بازاریابی دخانیات و توسعه هویت و شناخت برند در میان بزرگسالان جوان، در اواسط دهه 1970 آغاز شد. شرکت آمریکایی براون و ویلیامسون شروع به تبلیغ سیگار در صحنه زنده جاز در نیویورک کرد . از جشنواره کول جاز نیویورک در سال 1975 حمایت مالی کرد و تبلیغات سیگار منتول خود را که برای مردان آفریقایی آمریکایی اجرا کرد. سیگار کمل (Camel) رویدادهای Smooth Moves خود را راه اندازی کرد. شامل موسیقی زنده، مسابقات، کالاهای مارک دار، بازی ها و نمونه های سیگار رایگان بود.
در ادامه BAT (صاحب برندهای سیگار کنت، پال مال، سیگار لاکی استرایک و …) و فیلیپ موریس (صاحب برند سیگار مارلبرو ) به طور مشابه از جشنوارههای جاز مونترو در طول دهههای 1980 و 1990 حمایت مالی کردند. استراتژی ارتباطی بازاریابی دخانیات آنها نمایش خود با «تصاویر جوانی» و سلیقههای خاص موسیقی آن دوران بود. موسیقی جذابیت جهانی داشت و خواهد داشت، ترفند در آن زمان این بود که این کار به نفع افزایش جایگاه برند های سیگار شرکتهای دخانیاتی باشد.
در حالی که B&W (صاحب برندهای سیگار وینستون) خود را با جاز در ایالات متحده مرتبط می کرد، BAT جایگاه خود را در فرهنگ موسیقی رقص در بریتانیا در طول دهه 1990 یافت.
تبلیغات سیگار در دهه 90 میلادی
در دهه 1990، کافهها، کلوپها، اماکن کارائوکه و دیسکوها به «جایگاهی مساعد برای تبلیغات سیگار و رویدادهایی با مخاطب هدف بزرگسالان جوان» تبدیل شدند. کلوپهای شبانه و بارها، مکانهای ایدهآلی برای ادغام برندهای سیگار با سبک زندگی بودند و استراتژی بازاریابی دخانیات این بود تا جایگاه سیگار بعنوان بخشی از «زندگی عادی بزرگسالان» جابازکند.
شرکت یونیورسال به عنوان یک “ابر کلاب” در سال 1991 خود را به عنوان یک کلوپ شبانه تثبیت کرد و اساس این مشارکت پیوند رویدادهای موسیقی زنده و فرهنگ موسیقی رقص با برند Lucky Strike بود.
شرکت بی ای تی در سال 1995 اسپانسر دو تور عظیم موسیقی شد. این تور از بیش از 50 رویداد در کلوپها، کافهها و اتحادیههای دانشجویی مختلف لندن برگزار شد. اولین اجرا شامل نمونه سیگار رایگان، هدایای رایگان کالا، اقلام و لباس مارک دار (برند شده) و تبلیغات سیگار در مجلات محلی بود. آنها حتی یک نسخه جدید از سیگار خود را تحت عنوان «سیگار دخترانه» ارائه کردند و تمام فضاها از جمله ماشینهای فروش خودکار (وندینگ ماشین) را به طور انحصاری در اختیار «لاکی استرایک» قرار دادند.
سوالات متداول
سیگار پشت بند انگشت دوم از انگشت میانی قرار میگیرد و و انگشت اشاره هم برای محکم شدن به دور آن پیچیده میشود که روشی کلاسیک است.
کام سیگار میتواند به داخل ریه فرستاده شده و یا اینکه بلافاصله از همان فضای دهان به بیرون پس فرستاده شود. که به آن پک زدن به سیگار میگویند