ایام عید سال ۹۹ از جمله روزهایی است که کسب و کارهای ایرانی هیچ گاه از یاد نخواهند برد. چه آنهایی که توانستند بر بستر آنلاین به فعالیتهای خود در شرایط بحران کرونا ادامه دهند و درآمد خود را حفظ کنند و چه آن دستهای که به موجب شرایط پیش آمده تنها کاری که از دستشان بر میآمد صبر پیشه کردن برای عبور از بحران سخت این روزها بود.
در همین بحبوحه، شنیدههایی از کمپین «فلشماب مارکتینگ» برند ایرانی « بالسا » به گوش میرسد که در این ایام دست به ساختارشکنی زده و سعی کرده همزمان با شروع سال نو و از قضا تولد یک بیماری جدید در تمام دنیا، از هویت بصری جدید خود رونمایی کند.
همانطور که گفته شد اجرای این کمپین که با هدف ریبرندینگ بالسا انجام شده همزمان با ایام نزدیک به سال جدید است؛ لذا وجود نمادهایی مثل عمو نوروز، تداعیگر حال و هوایی جدید خواهد بود که در امتداد هدف اصلی این کمپین، یعنی رونمایی از لوگوی جدید بالسا است.
کمپین فلشماب مارکتینگ بالسا
بالسا برای آنکه بتواند از لوگوی جدید خود رونمایی کند و در عین حال توجه مخاطبان زیادی را به این کمپین جلب کند از فلشماب مارکتینگ استفاده کرده است. فلشماب مارکتینگ زیرمجموعهای از بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ است که در آن گروهی از افراد به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی دست به اقداماتی عجیب میزنند.
معمولا این کمپینها بر پایه رقص، خوانندگی، آواز یا تلفیقی از آنها صورت میگیرد. انجام این کمپینها در اماکن مزدحم و پر تردد یکی دیگر از اصول این کمپینهاست. اما شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی چالشی است که بالسا با ساختارشکنی و خلاقیت خود به خوبی از پس آن بر آمده است. بالسا در این کمپین با بهرهگیری از یک فلشماب انیمیشنی که در نوع خود کمنظیر است سعی دارد تا با تلفیق یک روایت مفهومی در قالب موزیکال، هویتی نو از خود در ذهن مخاطب به جای بگذارد.
بالسا در واقع با این کار یک تیر و دو نشان میزند؛ هم با بکارگیری خلاقیت در استفاده از فلشماب انیمیشنی حجم مخاطب زیادی را به کمپین ریبرندینگ خود جلب میکند و هم چالش رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در روزهای کرونایی را پشت سر میگذارد.
در کنار ساختارشکنی در استفاده از شکلی نو از فلشماب مارکتینگ، به کارگیری نمادهایی مانند عمو نوروز که تداعیکننده حس و حالی جدید است یا لبخندی که بر روی ماسک دخترک رسم میشود و حامل پیام امید به جامعه میباشد، این کمپین را تبدیل به کمپینی نوآورانه و خاص کرده است که شاید مخاطب در مواجهه اول با آن، قدری سردرگم از معنای نمادها بماند اما به خوبی بالسا و برند آن در ذهنش نفوذ کرده است
نمونه: کمپین شادی با رانی در مرکز خرید پالادیوم Rani
اما نکته دیگری که در این کمپین به چشم میآید این است که چطور صدای ناخوشایند خروپف تبدیل به یک موسیقی فاخر میشود که توجه همگان را به خود جلب میکند.
چند ماه پیش، بالسا با اجرای کمپین دیگری به نام «خروپف» سعی کرده بود خود را به عنوان برندی تخصصی و حرفهای در زمینه تشک و پارچههای روی تشک در ذهن مخاطب جایگاهسازی کند و باز هم در این کمپین رد پایی از خروپف دیده میشود! اما این بار شاید خروپف مضمون دیگری داشته باشد؛ تبدیل خروپف به موسیقی حماسی میتواند بیانگر این موضوع باشد که تصویر ناخوشایندی که اذهان عمومی نسبت به برندهای ایرانی دارد میتواند تغییر کند و به تصویری فاخر تبدیل شود.
در کل، هدف تبلیغات اخیر بالسا را میتوان نشان دادن یک زبان روایی و بصری خاص دانست؛ از لوگوی جدید داینامیک بالسا گرفته تا کمپین خروپف و همین کمپین اخیر فلشماب، همه و همه در جهت جایگاهسازی این برند به عنوان یک برند خاص و برجسته در ذهن مشتری است.